Hoppa till huvudinnehåll
"

Tacksamhet

Flertalet studier kring lycka och vad som får oss att må bra kommer fram till samma sak – att tacksamhet är en viktig faktor för vår hälsa.

Att utöva tacksamhet får oss att sova bättre, minskar risken för depression, gör oss mer nöjda med våra relationer och ökar vår motståndskraft mot stress.

Det låter kanske otroligt, men det finns förklaringar till hur det kan vara på det här viset.

Varför är tacksamhet bra för oss?

En anledning till att tacksamhet är så nyttigt för oss är att det hjälper oss att uppmärksamma det som är gott runtomkring oss. Det innebär inte att livet alltid är perfekt, men att vi i svåra stunder kommer ihåg det som trots allt är bra. Det hjälper oss att få perspektiv.

På samma sätt som empati innebär att vi ser något från någon annans perspektiv, så kan tacksamhet också hjälpa oss att se saker från ett annat håll.

En annan viktig aspekt av tacksamhet är att vi blir hjälpta att fokusera på andra. Genom tacksamhet uppmärksammar vi hur andra bidrar till det i våra liv som är gott, och det kan stärka våra relationer.

Att ha goda relationer gör oss tåligare mot stress och är ofta väldigt meningsfullt för oss.

Gör tacksamhet till en god vana

Om du behöver få perspektiv, eller vill uppmärksamma andra runtomkring dig mer, så kan du börja med tacksamhet. Fundera t ex över vad du är tacksam över idag, och i livet som helhet.

Må bättre.
Delta i viktig forskning.

Välkommen att delta i en av Sveriges största satsningar för folkhälsan. Du får tillgång till verktyget under tre år och vi analyserar hur verktyget förbättrar din hälsa, ditt välmående och förebygger sjukdom. Studien är frivillig och kostnadsfri. Personer från hela Sverige kan delta.

Dela länken till denna text med någon annan Kopiera länken